Esikoulun opetussuunnitelma
Esiopetuksen opetussuunnitelman perustana on Helsingin kaupungin esiopetussuunnitelma. Opetuskielenä käytämme ruotsinkielistä suunnitelmaa: https://www.hel.fi/static/liitteet/opev/laroplan-f.... Suomeksi voitte lukea esiopetuksesta osoitteessa: https://www.hel.fi/static/liitteet/vaka/Esiopetuss....
Kielikylpypäiväkoti tähtää myös siihen, että lapsi jatkaa Lauttasaaren ala-asteella kielikylpyluokalla. Kielikylpyluokkaa on mahdollista jatkaa aina ylioppilaskirjoituksiin asti.
Esikoulun opetussuunnitelma koostuu kuudesta osasta.
Lapsen vahvuudet oppijana
Lapsen vahvuudet oppijana koostuvat lapsen tavasta toimia, oppia, kuunnella ja noudattaa ohjeita, aloittaa ja lopettaa annettuja työtehtäviä ja keskittymisestä ja pitkäjänteisyydestä. Paneudumme myös sääntöjen hyväksymineen ja noudattamiseen, rohkeuteen ja varmuuteen sekä kykyyn sietää pettymyksiä.
Lapsi sosiaalisena toimijana
Lasta kannustetaan osallistumaan suunnitteluun ja vaikuttamaan oppimisympäristöön. Harjoittelemme yhdessä toimimista ja toisten huomioimista, avun antamista ja vastaanottamista. Panostamme tilanteen mukaisiin toimiin, ts. hyviin käytöstapoihin. Harjoittelemme tunteiden tunnistamista ja ilmaisemista hyvällä tavalla.
Katsomuskasvatuksen toteuttaminen
Vanhempien kanssa sovimme erikseen uskontokasvatuksen ja eettisen kasvatuksen käytännöistä.
Lapsi arjen toimijana
Harjoittelemme arjen askareita, kuten ruokailua, pukeutumista ja riisumista sekä omasta hygieniasta huolehtimista. Harjoittelemme myös ongelmien ratkaisua leikissä ja muissa toimissa.
Lapsen kielelliset taidot
Esikoulun opetussuunnitelman kielelliset taidot koostuvat kielen tietoisuudesta, kuuntelusta ja ymmärtämisestä, puhumisesta ja sanastosta. Vahvistamme myös lapsen äidinkieltä kotona ja esiopetuksessa sekä vahvistamme lapsen suomenkieltä esiopetuksessa.
Lapsen kiinnostuksen kohteet
Lapsen kiinnostuksen kohteita voivat olla mieleiset leikit, mutta myös ilmaisu ja luova toiminta, liikunta, matematiikka, kirjallisuus tai luonto ja ympäristö.